Skuteczna obrona: osłona

Najlepszą obroną jest atak? Cóż… Jest różnica między taktycznym atakiem wykonanym zza osłony a staniem pośrodku pustyni i strzelaniem w chowających się po kątach ludków. Druga opcja nie sprawia, że Twoi koloniści są jacyś bardziej męscy czy honorowi – nie. To istna rzeź. Coś w sam raz dla fanów cybernetycznego cierpienia. Ale to niekoniecznie to, do czego chcemy dążyć… Bo nam zależy kurczę na obronie.

Jakiej znowu obronie? Jak najskuteczniejszej, najefektywniejszej, najekonomiczniejszej i najlepszej! Na pierwszy ogień idą osłony. To całkiem trafne sformułowanie – „pierwszy ogień”.

Każda osłona ma swoją efektywność. Im jest ona wyższa, tym większe prawdopodobieństwo, że pociski całkowicie ominą Twoją postać. Warto mieć jednak na uwadze, że osłona zużywa się. Ba, niektóre z nich (jak wieżyczki) mogą wybuchnąć Ci przed nosem.

Za osłonę służyć Ci mogą:

  • odłamki statku (efekt. osłony: 80%),
  • worki z piaskiem (efekt. osłony: 65%),
  • panele słoneczne oraz turbiny powietrzne (efekt. osłony: 50%),
  • fragment skały, meble i inne budowle (efekt. osłony: 40%),
  • kaktus olbrzymi (efekt. osłony: 35%),
  • ściana (zależnie od położenia),
  • zwierzęta (zależnie od ich wielkości),
  • koloniści z tarczą energetyczną,
  • ciemność (efekt. osłony 15%).

Ale, ale, co tu w zasadzie robi ciemność? Sama w sobie co prawda nie zapewnia żadnej ochrony – nie da się skryć w ciemności (czyżby…?), jednak dzięki niej trudniej jest Cię trafić. Niejednokrotnie pewnie zdarzało Ci się wysyłać kolonistów na polowanie na drugim końcu mapy i gdy się ściemniło, zajmowało im to kilka razy więcej czasu niż za dnia. Tak właśnie działa ciemność.

Możemy rozróżnić dwa typy osłon: wysokie i niskie. Wysokie – to te, za którymi jesteś w stanie się schować i zza nich wychylać (ściany). Przez niskie osłony można się przestrzelić – zakrywają one kolonistę tylko w pewnej części. Lepszy rydz niż nic, nie?

Wnioski:

Najlepsze możliwe warunki to takie, gdy chroni nas odłamek statku – ale że te najczęściej są niezależne położeniem od nas, na placu budowy pozostają nam:

  • Ściany – zapewniają wysoką osłonę i zależne są od naszego położenia. W każdym momencie możemy je zmienić.
  • Worki z piaskiem – zapewniają najwyższą możliwą do wybudowania osłonę (aż 65%).
  • Ciemność – zmrok nie wyklucza obydwu powyższych warunków.

I chyba nawet wiem, co można z tego wykombinować…

Oto najlepsza możliwa osłona!

osłona, osłony, rimworld, obrona

W linii poziomej osłona wygląda następująco: 2x ściana, 2x worki z piaskiem – i tak dalej.

Przepis:

  1. Kolekcjonujemy cegły. Oczywiście można do ścian użyć metalu, ale… wtedy to już Twoja strata. 5 sztuk metalu zapewnia Ci tylko 350 wytrzymałości. (Najsłabsza skała – marmur – zapewnia 420, w dodatku – w przeciwieństwie do metalu – jest wszędzie).
    Warsztat kamieniarza i przerabiamy!
  2. Z cegieł tworzymy ściany w linii prostej z dwoma jednostkami odstępu (tam będą worki z piaskiem). Ważne, żeby przemyśleć ich położenie i nie marnować dwukrotnie materiałów (cenię sobie każdą jednostkę metalu) – wróg najczęściej atakuje Cię od południa czy północy?
  3. Pomiędzy ścianami stawiamy worki z piaskiem. Nie przed, nie po – pomiędzy.
  4. Nad osłonę idzie dach, który zapewnia ciemność.
    Aby wymusić dodanie dachu:
    Architekt → Obszary → Oznacz zadaszony obszar (żółty domek) → przeciągamy przez osłonę i jedną jednostkę za nią.
osłona, osłony, rimworld, obrona

Strzelający w osobę za osłoną mają 6% szans na trafienie. Kolonista zza osłony ma 27% szans.

Dlaczego takie ułożenie jest najlepsze?

Znana jest też wariacja 2×1 (2× ściana, 1× worek z piaskiem), jednak moim zdaniem krępuje ona ruchy – przy jednym stanowisku powinien być wtedy tylko jeden kolonista (ryzyko postrzelenia kolonisty obok jest tu wysokie), w dodatku zajmuje za dużo miejsca.

Osłona 1×1 (1× ściana, 1× worki z piaskiem) pozbywa się „awaryjnej ochrony” w postaci ściany obok. Załóżmy, że mamy łańcuch:

XOXOX

Gdzie:
X – ściana
O – worki z piaskiem

Gdy środkowa ściana zostanie przestrzelona, zostaje:

XO_OX

A po zamianie X z O:

X_X

Innymi słowy, wynika z tego emotikona, która kojarzy się ze śmiercią. Klęska naszego bunkra. Klęska naszej osłony… Na szczęście ułożenie 2×2 daje wszystko, czego trzeba – w razie przestrzelenia jednej ze ścian można ukryć się za drugą bez obawy, że należało wybudować linię długości pół mapy.

Przyjemnej budowy osłon!