RimWorld – symulator robienia czapek kowbojskich z ludzi

Przede wszystkim wyjaśnijmy sobie jedną kwestię: RimWorld to nie jest jakaś tam gra – to symulator historii opowiedzianej przez jednego z narratorów…

O czym to jest historia?

O anonimowych bohaterach, którzy pomogli życiu wielu istnień. O farmerach, ich mawołach i alpakach. O prostych handlarzach żyjących ze sprzedaży ubrań i roślin. O grupie wojowników dzielnie broniących się każdego dnia przed atakiem mechanoidów czy piratów. O szaleńcach żyjących ze sprzedaży ludzkich organów i narkotyków. O…

O życiu.

rimworld, rimworld polska

Tak też przedstawia się to małe cudo, które wypłynęło spod rąk Tynana Sylvestera, założyciela firmy Ludeon Studios, który – tak na marginesie – pracował przy takich tytułach jak Bioshock czy Bioshock Infinite. Warto też nadmienić, że przy tworzeniu gry ma udział także nasz rodak – Piotr Walczak – którego serdecznie pozdrawiamy!

Zasadniczo wypadałoby teraz przedstawić coś o tym, czym jest RimWorld, jednak… wolę Ci to pokazać. Jestem w stanie powiedzieć Ci, czego możesz się w tej grze spodziewać:

Emocji. Prawdziwych.

  • Przywiązania się do tych małych pikselków na ekranie – ich osobowości, obecności.
  • Bólu w sercu i pewnej pustki, gdy jeden z nich umrze.
  • Trudnych wyborów moralnych – pokroisz swojego ukochanego psa, aby wyżywić kolonię?
  • Złości, kiedy rozbłysk słoneczny wyłączy Twoją spiżarnię na kolejny dzień, powodując, że część pożywienia zgnije, przepadając bezpowrotnie.
  • Zniecierpliwienia, czekając na rekrutację więźnia do kolonii.
  • Nienawiści, patrząc na Twojego szczurka zjadanego przez wilka.
  • Zaniepokojenia wywołanego wykruszającą się zwierzyną w porze zimowej.
  • Stresu przed kolejnym atakiem piratów.
  • Błogostanu, gdy zacznie się sezon wiosenny – kiedy rośliny zaczynają rosnąć, a źródło mięsa pasie się przy granicach świata.
  • Radości po wylądowaniu kapsuł transportowych, z których wypadają cenne przedmioty – takie jak superstal, jadeit czy futro alpaki.
  • Zaciekawienia i zafascynowania przechodzącym stadem Thrumbo.

rimworld-scenariusz

Scenariusz

Każda historia musi mieć przecież swój scenariusz. W RimWorld decyduje on o tym, jak będzie wyglądał początek Twojej gry. Nadaje też pewnej warstwy fabularnej – opis tego, co działo się z Twoimi kolonistami, nie ma wpływu na nic w grze. Nie uświadczysz tu tak naprawdę żadnych misji dających Ci złoto srebro za ich wykonanie czy ludzi z wykrzyknikami nad głową (no może poza handlarzami – ale ci mają pytajniki). To jest historia cierpliwie czekająca na swoje zapisanie.

rimworld-storytellers

Narratorzy

Tak też zaczynasz grę – od powierzenia jednemu z nich pieczy nad Twoim scenariuszem. Może to być Przyjazna Phoebe – blondwłosa pacyfistka, która uwielbia historie o szczęśliwych ludziach, budowniczych, uprawiających swoje własne poletko i żyjących bez większych zagrożeń.

Inne zainteresowania ma jednak Klasyczna Kassandra – co prawda nie zależy jej na wybiciu Twoich kolonistów do cna, uważa jednak, że dramatyzm dodaje pikanterii i prawdziwości każdej historii. Chciałaby historię, w której Ty – pogromca stadka alfabobrów, ludożerczej wiewiórki i dwóch najeźdźców – stajesz pod koniec bioniczne oko w sensor optyczny z armią mechanoidów.

Jest też on: Randomowy Randy. Dla Ciebie mogła spłonąć żona kolonisty, który w akcie szału zabił i zjadł swojego brata, po czym kolonia została napadnięta przez krwiożercze słonie, a przy okazji gdzieś nieopodal wybuchł wulkan, co wprowadziło świat w stan wulkanicznej zimy – dla Randy’ego to byłby wtorek.

Masz oprócz tego do wyboru pięć poziomów trudności, które decydują o tym, jak silne będą zsyłane przez SI [sztuczną inteligencję – przyp. red.] zagrożenia – począwszy od najprostszego, skończywszy na opcji dla osób, które uwielbiają delektować się wirtualnym cierpieniem.

rimworld-wybor_swiata

Tworzenie swojego RimWorld

Losujemy ziarno świata [ang. seed – słowo-klucz, według którego generowane są światy] i naszym oczom ukazuje się taka mapa jak na screenie wyżej. Jeśli wpiszecie u siebie w ziarnie świata pluskwa (jak na screenie) – powinien wyglądać identycznie. Mapa dla ziarna Nalthe to przyjemna dla oka wyspa, a Kunegard zawiera moje ulubione miejsce – lądolód z temperaturą dochodzącą w zimie nawet do -80°C.

Biomy

Wybieramy więc miejsce zrzutu, klikając na dowolny punkt na mapie. Kolory oznaczają tu różne biomy: najjaśniejszy jest lądolód, na którym próżno szukać życia, potem barwą zielononiebieską #5CBAAB oznaczono tundrę – tam, gdzie śpią misie polarne i lisy arktyczne, #4C998C to tajga pełna wilków i lasów iglastych. Najbliższe naszym polskim warunkom są tu lasy umiarkowane – śnieg zimą, upał latem, sporo dębów, a okres uprawy trwa tu z reguły od wiosny do jesieni. #005F09, innymi słowy lasy deszczowe, to obszary, gdzie jest mnóstwo egzotycznych zwierząt, deszczu i drzew – niestety, łatwo jest się też czymś zarazić.

Sawanna mogłaby się Wam nawet spodobać – nie jest tak gorąco, nie ma może tak wielu zwierząt, ale upolowanie słonia gwarantuje wyżywienie na kilka kolejnych dni (a do tego całkiem nie takie tanie na rynku kły). Na końcu pozostały dwa ostatnie biomy – pustynia i ekstremalna pustynia, gorący odpowiednik lądolodu.

Współczynniki miejsca

Sawanna sawannie nierówna. Oprócz wyboru biomu, musisz spędzić też chwilkę (lub kliknąć „wybierz losowe miejsce”), przeglądając kilka ważnych współczynników:

  • Teren: równiny/przedgórza/wzgórza/góry – decydują o tym, jak wiele gór będzie znajdować się na danym obszarze. W RimWorld możesz bowiem mieszkać w wydrążonych przez siebie tunelach, chatce na samym środku mapy czy stworzyć hybrydę albo ustalić, że pożywienie będziesz składować w jaskiniach, sami koloniści natomiast zamieszkają w wielkim drewnianym domu. Plusy i minusy obu wymienię w innym artykule, bo dobijam powoli do 800 słów.
  • Temperatura: ma bezpośredni wpływ na kilka czynników:
    • Porę uprawy (okres, w którym Twoje rośliny mają warunki do rośnięcia).
    • Samopoczucie kolonistów – ludzie mają różną tolerancję temperatur, zależną od ich cech charakteru oraz ubrań. Przeciętny goły człowiek znosi zakres 8-32°C. Poniżej dolnej granicy doświadcza hipotermii, powyżej górnej – udaru słonecznego.
    • Łatwość tworzenia spiżarni – jeśli zdecydujesz (a uwierz, że raczej zdecydujesz), by magazynować mięso na dłużej niż jeden dzień, musisz stworzyć chłodzony klimatyzatorami pokój. O ile w takiej tundrze wystarczy, że pozostawisz drzwi otwarte, by nie gromadziło się ciepło, o tyle na takiej pustyni potrzebujesz już kilku wspomnianych klimatyzatorów. Ilu? Zależy od wielkości pokoju.
  • Opady: deszcz w RimWorld na moim wiekowym komputerze sprawia, że dzień trwa nie kilka minut, a kilkanaście. Co by nie mówić – jest też irytujący. Z drugiej strony, wybranie lokalizacji o zerowych opadach naraża Was na suche burze – takie, przez które płonie cały okoliczny las. Animacja ognia jest bardziej złożona niż deszczu. Dzień trwałby zatem kilkadziesiąt minut.
  • Rodzaje skał: wybór raczej wizualny. W RimWorld jest kilka rodzajów skał, m.in. czarny jak smoła łupek, wytrzymały granit, wystawny marmur czy bielutki wapień. Marmurowa rzeźba będzie nieco wartościowsza od tej z wapnia, ale moim skromnym zdaniem nie jest to kwestia, którą powinno się jakkolwiek martwić.
  • Okres uprawy: okres, w którym temperatura jest wystarczająca dla większości roślin.

rimworld-tworzenie_postaci

Koloniści

W RimWorld swoje postacie nazywamy „kolonistami”. Jak wspominałem, każda z nich ma unikalne cechy charakteru. Różnią się między sobą również wyglądem, historią, zdrowiem [!] czy predyspozycjami. Spójrzmy na Douglasa. To ten gość na screenie wyżej.

  • Douglas „Douglas” Takamu – pośrodku znajduje się jego pseudonim, którym będzie posługiwał się podczas gry, w trakcie której w dowolnym momencie można go zmienić. Ja go nazwę Klopsik – od fryzury.
  • Mężczyzna kolonista z Kolonia, wiek 49 (361) – zamiast „z Kolonia” w grze pojawi Ci się nazwa Twojej kolonii. Zaraz, Douglas ma 49 lat i 361 – co? Pierwsza wartość to wiek biologiczny – wiek, w którym znajduje się jego ciało. Druga to wiek chronologiczny – najprościej mówiąc: ile lat minęło od jego narodzin do dzisiaj.
    • WIEK BIOLOGICZNY != WIEK CHRONOLOGICZNY.
      Kiedy to piszę, w 2016 roku mam 21 lat – biologicznie i chronologicznie.
      Gdybym zamroził się i obudził w roku 2026, miałbym 21+10 lat chronologicznych i 21 lat biologicznych. Proste!
  • Historia:
    • dzieciństwo, dorosłość – wpływa na cechy, jakie ma mój kolonista (widać je po prawej stronie). Przez bycie Story writerem jako dziecko, otrzymał +4 do umiejętności artystycznych i +3 do badań. Dorosłość sprawiła, że oprócz tego zyskał tytuł Janitor wyświetlany przy jego imieniu. Mam szczęście, że nie wylosowało mi się żadne „niezdolny do” – w takim wypadku mój kolonista nie byłby w stanie robić tego, co byłoby tam napisane. Mój inny kolonista, Lyle, był pielęgniarzem, przez co nie był zdolny do podejmowania brutalnych akcji (czyli np. walki z najeźdźcami).
  • Niezdolny do: patrz wyżej.
    • Rada: „Proste prace” wykluczają takie kwestie jak przenoszenie przedmiotów pomiędzy składami, zanoszenie upolowanej zwierzyny do spiżarni czy sprzątanie.
  • Cechy:
    • Każdy kolonista ma od jednej do trzech cech charakteru. Klopsik jest abstynentem nudystą, co oznacza, że najlepiej będzie się czuł, unikając narkotyków oraz piwa, będąc przy tym nagoLyle natomiast jest optymistą (ma stały bonus do nastroju) i posiada wrażliwą psychikę (+40% do podatności psychicznej – wszystkie zdarzenia mocniej na nią oddziałują).
  • Umiejętności:
    • Definicja bycia kolonistą. Rimczycy mają powiedzenie, że zależnie od tego, jakie ktoś ma cechy charakteru i umiejętności, tak będą decydować o tym, czy kogoś uratują, pokroją i sprzedadzą nerki.
  • Zdrowie:
    • Moim pierwszym zdziwieniem w RimWorld było to, że części ciała są naprawdę rozbudowane. Może nam się pojawić postać bez palca serdecznego u prawej ręki, żebra i dużego palca u lewej nogi. Może mieć też demencję i zaćmę na prawym oku, stare zadrapanie na torsie, bliznę po ranie kłutej na lewej stopie i wiele więcej. Tu również wyświetlają się uzależnienia kolonistów. Klopsik posiada stare zadrapanie na ręce. Ma w końcu 49 lat – nie dziwię mu się, może lata temu stoczył jakąś epicką walkę z wargiem?
  • Relacje:
    • Nowość w aktualizacji A15: koloniści mogą mieć relacje z innymi! Klopsik ma syna, 31-letniego Lyle’a, tego pielęgniarza. Uprzedzając pytania – tak, koloniści mogą zawierać małżeństwa, JEDNAK decyzję podejmują samodzielnie.

Od czego zależy liczba tworzonych kolonistów?

Od wybranego scenariusza. Możesz też tworzyć własne albo modyfikować istniejące – kto Ci zabroni rozpoczynać jako plemię złożone nie z pięciu, a z trzech członków?

Czy da się mieć więcej kolonistów?

Tak. W trakcie gry spotykasz wiele osób: część z nich – wędrowcy – może się do Ciebie dołączyć, innych musisz nająć siłą (więźniowie).

Czy da się nie losować postaci? Powiedzmy, stworzyć ją?

Da się dzięki modyfikacjom. Nie polecam jednak tego robić. To znaczy… jestem przeciwnikiem tworzenia postaci idealnych. Zazwyczaj zaczynam m.in. z medykiem, który ma około 2-3 poziomu medycyny i obserwuję jego postęp – z przewalającego każdą operację włącznie z amputacją palca (odciął wtedy „przypadkiem” nerkę) w chirurga, który za pierwszym podejściem z sukcesem wyciął nowotwór (de facto temu samemu koloniście!).

rimworld

RimWorld czeka

Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia rozgrywki i pożegnania kilkudziesięciu godzin życia.

RimWorld na Steam

Nawiązując do początku wpisu, tego o emocjonalności… pomimo tego, że styczność z Klopsikiem miałem tylko przez chwilę, już się cholera przywiązałem.